Kinder Media Awards

Wat is nu goede digitale content voor kinderen? Wat zal er in de toekomst gemaakt worden voor kinderen? En hoe speelt u daar als maker op in? De Kinder Media Awards vond plaats op donderdag 7 april 2016 in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.

Tijdens deze middag werden mediamakers gestimuleerd en geïnspireerd tot het maken van kwalitatieve media voor kinderen. Diverse experts gaven hun visie, blikten vooruit en gingen in gesprek over de nieuwe trends.
Bekijk het volledige programma hieronder.

Uitreiking
Wat zijn de beste digitale toepassingen voor kinderen zijn van 2016? Aan het eind van de middag volgde een feestelijke uitreiking aan de makers van de beste apps, websites en (spin-offs van) boeken voor kinderen.
» Bekijk hier de categorieën
» Bekijk hier de vakjury en juryrapporten

Locatie uitreiking

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
Media Parkboulevard 1
1217 WE Hilversum

Programma

Moderator: Kinder Media Awards
Anic van Damme

Anic van Damme houdt zich al jaren bezig met mediawijsheid. Eerder werkte ze mee aan MediaMasters en vorig jaar presenteerde ze de Mediawijzer.Netwerk Experience (net als de komende editie), het netwerkevent voor mediawijsheid professionals.

U kent haar misschien van NOSop3. Voor NOS vertaalt ze het dagelijkse nieuws naar een jongerendoelgroep voor tv op NPO3 en online.


13.00 uur

Ontvangst en registratie

13.30 uur

Welkom door moderator

Anic van Damme, presentator NOS op 3.

13.35 uur

Plugged In: Key Insights in Youth, Media, and Technology
Jessica Taylor Piotrowski, Universitair hoofddocent op de afdeling Communicatiewetenschappen, Universiteit van Amsterdam.
Directrice, Onderzoekscentrum Jeugd en Media.

14.00 uur

eBoeken, apps en literaire games binnen het onderwijs
Louis Stiller, Publicist, beschouwer en ontdekkingsreiziger.

14.25 uur

User-generated content van jeugd: Hoe ziet de toekomst van het ‘Maken’ door jongeren eruit en hoe kan dat ontsloten worden door internet?
Jeroen de Boer, Projectleider Innovatie bij Bibliotheekservice Fryslân. Projectleider FryskLab. Bestuurslid Stichting FabLab Benelux.

14.50 uur

Een pleidooi voor het behoud van autonomie voor kinderen.
Jan-Willem Huisman, oprichter en creatief directeur IJsfontein.

15.15 uur

Pauze

15.45 uur

The Internet of Toys
Anne Peetoom, Programmamaker, journalist, researcher en docent.

16.10 uur

Uitreiking Kinder Media Awards
• Media Ukkie Award: beste app voor peuters & kleuters (0 t/m 6 jaar)
• Kameleon: Beste digitale, interactieve kinderboek (0 t/m 12 jaar)
• Gekko: Beste interactieve spin-off van een kinderboek (0 t/m 12 jaar)
• Gouden @penstaart XL: Persoon of organisatie die zich bijzonder heeft ingespannen voor betere digitale inhoud voor kinderen (speciale editie)

17.00 uur

Afsluiting en borrel

Sprekers


Jessica Taylor Piotrowski

Presentation - Plugged In: Key Insights in Youth, Media, and Technology
Topics such as learning academic concepts, creativity, emotional development, social skills, and flexible thinking will be discussed. Not only the sunny sides will be highlighted but also the darker sides of media. Some of the crucial things that we need to be keeping in mind in today’s media environment including issues of media multitasking, media management (aka the “always on” generation), and the role of individual differences. Ultimately, media is an incredibly powerful tool that can play an enormously positive role in children’s lives when designed well with children at the heart and mind of the design process, but at the same time it is our responsibility as media researchers, media makers, parents, teachers, and public policy makers to help ensure that today’s Plugged In generation finds a way to healthfully manage media in their lives.

About
Dr. Jessica Taylor Piotrowski (Ph.D, 2010, Annenberg School for Communication, University of Pennsylvania) is an Associate Professor in the Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) at the University of Amsterdam. She is the Director of the Center for research on Children, Adolescents, and the Media (CcaM) at ASCoR as well as the Vice Chair / Chair Elect of the Children, Adolescents, and the Media division of the International Communication Association. Her research investigates how children process and comprehend media content, with specific attention to the potential benefits of media.  She is currently a co-investigator on the ERC project, The Entertainization of Childhood, where is she is investigating the longitudinal outcomes associated with healthy media use on children's development. She is also co-supervising a new doctoral program of research looking at the educational potential of apps for children. Her work has been presented at numerous conferences and published in communication, psychology, and education journals.


Louis Stiller

Presentatie: eBoeken, apps en literaire games binnen het onderwijs
Het afgelopen decennium is het lezen (spelen?) van scherm enorm toegenomen – vooral bij kinderen en jongeren. Hoe goed of slecht is deze ontwikkeling? Moeten docenten, ouders, bibliotheken en leesconsulenten apps, e-boeken en literaire games aanmoedigen of juist tegengaan? Louis Stiller vindt dat we met een open, en tegelijkertijd kritisch blik naar deze ontwikkelingen moeten blijven kijken.

Over
Louis Stiller (1959) is publicist, beschouwer en ontdekkingsreiziger op een groot aantal verschillende terreinen: van stadsbomen tot smart media, van treinen tot schrijven. Stiller schrijft voor dag- en weekbladen, schreef een kleine dertigtal boeken, variërend van reisgidsen en computerboeken en houdt zich de laatste jaren vooral bezig met de toekomst van het lezen.


Jeroen de Boer

Presentatie: User-generated content van jeugd: Hoe ziet de toekomst van het ‘Maken’ door jongeren eruit en hoe kan dat ontsloten worden door internet?

Fablabs en Makerspaces zijn de nieuwe coole plekken voor kinderen. Met hulp van laagdrempelige digitale technologie hebben kinderen ongekende mogelijkheden om hun ideeën en dromen vorm en inhoud te geven. Dat kunnen 'affe' producten zijn, maar ook prototypes, 3D-ontwerpen of stukjes code. Binnen het onderwijs krijgt deze manier van oplossingsgericht denken steeds meer aandacht in de vorm van Maker Education. Jeroen de Boer laat enkele mooie voorbeelden de revue passeren en gaat in op de vraag hoe we de creaties van kinderen in de toekomst nog meer kunnen ontsluiten. 

Over
Jeroen de Boer (1973) werkt sinds 2012 bij het Kenniscentrum van Bibliotheekservice Fryslân (BSF) als projectleider innovatie. Hij studeerde Kunst en Kunstbeleid in Groningen (1995-2000) en werkte daarna voor verschillende culturele organisaties, uiteenlopend van centra voor kunsteducatie, het onderwijs en de bibliotheek. Naast zijn betrekking bij Bibliotheekservice Fryslân is hij voorzitter van Stichting FabLab Benelux. Tevens is hij één van de drie kwartiermakers van het Platform Maker Education, dat dit schooljaar maakonderwijs in Nederland een impuls geeft. Hij won tweemaal de BibliotheekInitiatiefPrijs van het Victorine van Schaickfonds: in 2012 met het project SocialMediaCaster en in 2014 (samen met collega’s Bertus Douwes en Aan Kootstra) met het project FryskLab. Aan dat laatste project, een mobiel BibliotheekFabLab met een specifieke focus op het onderwijs en dat vorig samen met FabLab Zeeland de Stimuleringsprijs van Mediawijzer.net won, besteedt hij momenteel veel aandacht. In 2015 werd hij genomineerd voor de titel Beste Bibliothecaris van Nederland. In de zomer van 2015 verscheen een boek dat hij samen met Terri Willingham schreef voor uitgever Rowman and Littlefield: Makerspaces in Libraries. Een vervolg daarop staat op stapel met als werktitel The Complete Guide to Makerspaces in Libraries.


Jan-Willem Huisman

Presentatie: Een pleidooi van Jan-Willem Huisman voor het behoud van autonomie voor kinderen.

Autonomie is het recht op zelfbeschikking. Autonoom kunnen handelen ligt aan de basis van leren, van nieuwsgierigheid en zelfvertrouwen. Big data en gepersonaliseerd leren zijn ontwikkelingen met veel potentie.  Systemen stippelen voor kinderen een pad uit op basis van eerder verkregen data.  Efficiënt? Misschien wel, maar hoeveel vrijheid heeft een kind nog om zijn eigen weg  te kiezen en van richting te veranderen? Een pleidooi van Jan Willem Huisman voor het behoud van autonomie voor kinderen.

Over
Jan-Willem behaalde zijn master interaction design aan de Royal College of Arts in Londen. Als afstudeeropdracht maakte hij met 2 medestudenten Meesters van Macht, een serious game over de werking van natuurwetten. Deze game werd een succes en won in 1997 een Bafta Award. Dit leidde tot de oprichting van IJsfontein. Een bedrijf gespecialiseerd in de ontwikkeling van spelend digitaal leren. Inmiddels werken er bijna 40 mensen bij IJsfontein en ontwikkelt Jan-Willem als creatief directeur concepten  met doelstellingen die uiteenlopen van bewustwording tot educatie en van training tot leerzaam vermaak. Denk bijvoorbeeld aan een serious game voor de training van (medisch) personeel, interactieve tentoonstellingen en apps voor musea of een crossplatform digitale methode voor het basisonderwijs. Naast zijn werk bij IJsfontein is Jan-Willem intensief betrokken bij het ontwerp en de oprichting van de Nederlandse School, een post-initiële opleiding voor ambitieuze onderwijsprofessionals.


Anne Peetoom

Presentatie: The Internet of Toys
Steeds meer voorwerpen zijn op de een of andere manier verbonden met internet: bijvoorbeeld tandenborstels, keukenapparatuur, thermostaten. Maar ook speelgoed.  Kinderen voeren een echt gesprek met Barbie en hun knuffelbeer. Games komen tot leven in de huiskamer. En zelfs een gevouwen papieren vliegtuigje kan je via een app laten vliegen. Welke speelmogelijkheden biedt The Internet of Toys?  En hoe veilig is het? Leren kinderen er eigenlijk wat van? Journalisten Anne Peetoom en Céline Timmerman doen een verkennend onderzoek.

Over
Anne Peetoom heeft gewerkt bij het NOS Journaal, Avro’s Netwerk, NOS Evenementen en bij verschillende programma’s van de NPS (nu NTR) waaronder Nova, Op Reis en Klokhuis. Ooit begon ze als radiodj-presentatrice bij RTV Noord. Daarna heeft ze tijdens haar studie haar vingers blauw geschreven, onder andere bij het roemruchte persbureau Tammeling in Groningen. Uiteindelijk was Anne specialist onderwijs/kinderopvang/zorg/welzijn bij de NOS. In 2008 heeft ze besloten dat ze nog lang niet was uitgeleerd. Het was tijd om haar vaste dienstverband bij de NOS om te zetten in Anne Peetoom journalistieke producties.